6. Verplichten, opleggen, dwingen
Dit is het meest genoemde advies van adviseurs leren & ontwikkelen en opleidingsfunctionarissen in zowel het bedrijfsleven als bij overheidsorganisaties. De ervaring laat steeds weer zien: het verplichten roept een aversie op voor de medewerkers.
Permanente educatie is nog niet overal normaal en wordt nog niet (overal) gezien als een belangrijke factor voor je loopbaan. Verplichten wordt door heel veel HRM-adviseurs gezien als ‘de dood in de pot’. Terwijl organisaties steeds meer risico’s lopen op diverse terreinen zoals bijvoorbeeld informatieveiligheid en privacy, mag dit niet de teneur zijn om de organisaties mee te nemen in permanente educatie. En dat is deels waar. Uit onze praktijk waarbij wij ruim 200 gemeenten en andere overheidsorganisaties ondersteunen met het leren, zien wij duidelijk terug dat de meest succesvolle organisaties het leren niet direct verplichten, maar de medewerkers zoveel mogelijk vanuit intrinsieke motivatie mee proberen te nemen. En dat lukt … tot op zekere hoogte.
De balans tussen intrinsieke motivatie en niet vrijblijvend is spannend. Het gesprek aangaan met het management, het gesprek aangaan met de medewerkers, zoveel mogelijk aansluiten op de leerbehoefte van de medewerker, zoveel mogelijk proberen duidelijk te maken wat er van de medewerker wordt verwacht…het zijn allemaal stappen in het veranderingsproces naar permanent leren.
We zagen het al: het veranderingsproces naar permanente educatie moet je blijven opvolgen in de Plan-Do-Check-Act-cyclus. En daarin ook sturen. Want alleen vanuit intrinsieke motivatie is niet voldoende, een deel van de organisatie krijg je niet aan het leren. Daar waar verplichten niet de eerste insteek is, kan het ook niet langer vrijblijvend zijn. En die duidelijkheid mag, nee moet je als organisatie ook kunnen geven.